| (KAP, KAI) Liepos 10 d. Tikëjimo mokymo kongregacija paskelbë dokumentà „Atsakymai á klausimus dël kai kuriø mokymo apie Baþnyèià aspektø“. Šiame dokumente pateikiami atsakymai á penkis klausimus su plaèiu komentaru. Bendroji dokumento tema – Vatikano II Susirinkimo teiginys, kad Kristaus Baþnyèia „laikosi“ (lot. subsistit in) Katalikø Baþnyèioje. Susirinkime dël ðios formuluotës buvo ilgai diskutuojama. Ji reiðkia atsivërimà kitoms krikðèioniðkosioms Baþnyèioms. Tikëjimo mokymo kongregacijos komentare teigiama, jog, viena vertus, Kristaus Baþnyèia, nepaisant krikðèioniø susiskaldymo, pilnutinai laikosi (subsistit in) tik Katalikø Baþnyèioje; kita vertus, daug ðventumo bei tiesos elementø yra taip pat Baþnyèiose ir baþnytinëse bendruomenëse, nesanèiose visiðkoje vienybëje su Katalikø Baþnyèia. Vatikano dokumente pabrëþiama, jog krikðèioniø susiskaldymas yra kliûtis Baþnyèiai, kuriai bûdinga vienybës ir visuotinumo (katalikiðkumo) pilnatvë („plenitudo“).
Tikëjimo mokymo kongregacijos dokumente pabrëþiamas Vatikano II Susirinkimo ekumeninis atvirumas. Komentare primenama, kad Susirinkimo metu vyko polemika tarp dviejø màstysenos krypèiø. Vieni vyskupai laikësi nuomonës, jog Kristaus Baþnyèia tapatintina su Katalikø Baþnyèia. Ši grupuotë siekë formuluotës su þodþiu „yra“ (est). Kristaus Baþnyèia yra (est) Katalikø Baþnyèioje. Persvarà turëjusiems pavyko átvirtinti formuluotæ „subsistit in“. Kristaus Baþnyèios tapatinimas su Katalikø Baþnyèia nereiðkia, kad uþ Katalikø Baþnyèios ribø egzistuoja baþnytinis vakuumas.
Tikëjimo mokymo kongregacijos dokumente neávardijama konkreti jo paskelbimo proga. Tai yra veikiau „pastarøjø deðimtmeèiø diskusijø tiek Katalikø Baþnyèios viduje, tiek uþ jos ribø“ apibendrinimas. Ið daugelio formuluoèiø galima daryti iðvadà, kad tekstas pirmiausia skiriamas Katalikø Baþnyèiai priklausantiems adresatams, o ne ekumeninei vieðumai. Komentare taip pat primenama Tikëjimo mokymo kongregacijos notifikacija iðlaisvinimo teologijos atstovui Leonardo Boffui: ðis teologas vienoje savo knygø iðreiðkë nuomonæ, jog vienintelë Kristaus Baþnyèia galëtø „subsistuoti“ taip pat ir kitose Baþnyèiose.
Dël ortodoksø Baþnyèiø dokumente raðoma: „Petro ápëdinio, Romos vyskupo primatas neturi bûti suvokiamas kaip iðorinis priedëlis ar konkurencija daliniø Baþnyèiø vyskupams. Primatas turi bûti vykdomas kaip tarnystë tikëjimo vienybei ir bendrystei.“ Dokumente pabrëþiama, kad evangelikø baþnytinës bendruomenës, neiðlaikiusios apaðtaliðkosios ápëdinystës, nëra „Baþnyèios“ tikràja ðios sàvokos prasme. Panaðiai kaip ankstesniame Tikëjimo mokymo kongregacijos dokumente Dominus Iesus vartojama „baþnytiniø bendruomeniø“ sàvoka. Dokumente atkreipiamas dëmesys, jog Vatikano II Susirinkimas nepakeitë mokymo apie Baþnyèià, bet já iðplëtojo ir pagilino.
Dokumente pripaþástama, jog nepaisant tø trûkumø tiek Rytø Baþnyèios, tarp jø Ortodoksø Baþnyèia, tiek dël reformacijos kilusios baþnytinës bendruomenës, panaðiai kaip Katalikø Baþnyèia, yra iðganymo kelias.
Oficialiame komentare teigiama, jog ekumenizmas lieka vienas ið Katalikø Baþnyèios prioritetø. Primenama, kad norint, kad dialogas bûtø konstruktyvus, bûtina iðtikimybë katalikiðkajai tapatybei.
Tikëjimo mokymo kongregacijos sekretorius arkivyskupas Angelo Amato interviu Vatikano radijui sakë, kad naujuoju dokumentu siekta „atmesti klaidingas ir vienpusiðkas Vatikano II Susirinkimo mokymo interpretacijas“. Pasak jo, sàvoka „subsistit in“ Susirinkimas siekë pabrëþti, jog Baþnyèia yra „vienintelë ir nemultiplikuojama“.
„Baþnyèios þinios“ katalikai.lt
|